Milan Pislcajt - Českolipský underground 31

Verze pro tisk |

Sešli jsme se v hospodě U Dědka, kde můžete narazit na muzikanty šedesátých let prakticky každý den. Pijí kávu a malá piva. Milan Pislcajt na nic nehrál, ale dal si tu práci, sedl si k počítači a pokusil se dát dohromady seznam skladeb, které na zábavách konce šedesátých a začátku sedmdesátých let frčely.

A mně se jeho iniciativa hodila. Psalo mi totiž již několik čtenářů, jestli by se dalo zjistit více o tom, co vlastně Strawberry či Trhani hráli.

Milan Pislcajt se narodil v roce 1952, takže je o několik let mladší než samotní muzikanti, ale v Luxoru se začal objevovat někdy v letech 1967 – 1968. „Když jsem tam přišel poprvé, byl jsem vykulenej jak péro z gauče,“ tak doslovně líčil svou první návštěvu. Se zdejšími kapelami cestoval i po festivalech či výjezdních vystoupeních. Přistavil se autobus, ta stará kulatá škodovka, a jelo se do Štětí, Rumburku, Děčína či Mikulášovic. „Řidičem byl Václav Staněk. Už jsme byli na něj zvyklý a on na nás. S ním jsme mohli kouřit.“ Milan Pislcajt mi popisoval ještě odvážnější kousky, které se v autobuse děly, ale asi by nebyl úplně nadšený, kdybych je popisoval. Ale ano, šlo o ženský. I bez nich se autobusáci rvali o možnost s nimi jet – autobus jezdil plný a vždy se vybrala aspoň pětistovka.

Kromě Strawberry navštěvoval koncerty skupin Lucky Man, Kyselé hrozny a Trhani, takže z jeho seznamu se těžko pozná, které z kapel skladby přiřadit.

Takhle to vypadá, že vyloženě originální hudbu tady v okolí hráli jen The Sound Makers z Doks. Přisedl si k nám Petr König a hned zavzpomínal. „Občas jsme jezdili do Doks, do Zátiší, ale nejvíc si asi pamatuji návštěvu Valtera Wiesnera. To byl Němec, co bydlel v Zámecké ulici, stejně starý jako já, který se vystěhoval na Západ. Jen nám dělal průšvihy, samozřejmě tam tenkrát přijeli policajti a byl buchec. V roce 1969 se v Dubici s Mercedesem vyboural, tak ho prodal a přitáhl do Nebe s balíkem peněz. Přikázal pinglovi, aby zavřel hospodu a jelo se na něj. Jinak jsme ale moc Doksáky nesledovali.“

„Já si pamatuju, jak jsem v Doksech na Benátský noci dostal pendrekem od četníka. Když jsem se ho ptal proč, řekl mi, že pro sichr, abych nedělal bordel,“ přidal dokskou vzpomínku i Milan Pislcajt.

„A jezdili sem do Luxoru Pražáci?“

„Moc ne,“ shodli se Milan s Petrem. „Ti spíše do Merkuru nebo Lukostřelce – tam hodně hráli Donaldi. Co se týká umělců, tak v Luxoru vystoupil ze známých jen Pavel Landovský.“

„Luxor měli oblíbení i četníci,“ přisadil si opět Milan Pislcajt. „Když potřebovali někoho sehnat, tak tam stačilo zajít. Většinou měli všechny máničky na jednom místě. Pamatuji si na policajta Zímu. Seděl jsem na Střelnici, na zahrádce ještě s dalšími kluky. Přišel a povídá: Ty, ty a ty, všechny vás dostanu do kriminálu. Měl skoro pravdu, oplétačky se zákonem jsem nakonec neměl jenom já.“

„A co ten slavný požár?“ zeptal jsem se na událost, kterou zmiňovalo už několik muzikantů.

„No nic, potřebovali se zbavit dokumentů. Shořely jen papíry a ohořela jedna židle. V sobotu vyhořelo, do středy bylo vše připravené na zábavu.“

V letech 1971 až 1973 sloužil Milan Pislcajt na vojně, po ní šel bigbít do kytek. Muzikanti se rozprchli do barů a on už byl líný někam za muzikou jezdit. Později se oženil.

„Jak jste dělal váš seznam písní, které se na Střelnici hrály?“

„Nakoupil jsem si cédéčka, originály i různé kompilace, seděl u stolu a pokoušel se vzpomínat, co jsem tenkrát slyšel.“

Další část práce zůstala na mně: projít seznamy písní, které Milan Pislcajt identifikoval, vygooglovat muzikanty, kteří hráli originály, a vám je trochu představit. Výhodu mají ti, co náš seriál sledují zde v i-novinách, protože se pokusím k části písní najít na youtube i jejich zvukovou a obrazovou podobu. Těšte se, bude to fajn vzpomínání na zlatá šedesátá.

Creedence Clearwater Revival - jméno této skupiny, které se často zkracovalo na CCR, v rozhovorech již zaznělo. Několik lidí tvrdí, že českolipský Vlasta Král měl hlas jako jejich sólový zpěvák John Fogerty. Fungovala v letech 1967 až 1972, původně na západním pobřeží USA. Přesto se o ní hovoří jako o významném představiteli jižanského rocku. Podle Milana Pislcajta se v Lípě hrály tyto jejich skladby: Proud Mary, Down on the Corner, Hey Tonight, Born on the Bayou, Good Golly Miss Molly. 

 

 

Left a good job in the city, working for the man every night and dayand. I never lost one minute of sleepin', worryin' 'bout the way things might have been.  (Intro z písně Proud Mary.)

Více příště. Už nyní vím, že Milan Pislcajt není jediným, kdo mi podobný seznam připravil.

Milan Pislcajt (1952), českolipský fanoušek bigbítu

Nahoru

Komentáře

Re: Milan Pislcajt - Českolipský underground 31

Bude ten seriál mít ještě pokračování?

Nahoru

Re: Milan Pislcajt - Českolipský underground 31

Tak on vychází v Magazínu Lípa. Tady to trochu šidím. Doplním následující díly. Dokopal jsi mě k tomu.

Nahoru