Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Verze pro tisk |

(Využívám nemoci, abych dohnal rest, který ve vydávání Undergroundu v i-novinách máme. Text je doplněn řadou videí a oproti Magazínu Lípa je doplněn o připomínky čtenářů, zejména Václava Kozuka.)  V minulém díle věnovaném Milanovi Pislcajtovi jsem zmínil, že mi přinesl seznam nahrávek, které podle něho hrály kapely na konci šedesátých let.

Prozatím jsme se společně věnovali skupině Creedence Clearwater Revival. V dnešním díle jsem prozkoumal některé další interprety ze seznamu. Bohužel jsem jich pár musel vyřadit, protože kapely nebo jejich slavné skladby vznikly až po nástupu normalizace v sedmdesátých letech. Ale i tak nám určitě počin Milana Pislcajta pomůže lépe si představit atmosféru Luxoru a dalších klubů v České Lípě a jejím okolí.

Už mnoho muzikantů zmínilo, že nutností k získání tzv. přehrávek bylo zařazování písní zejména domácí produkce, případně z produkce autorů ostatních socialistických států. Poměrně oblíbeným se tak stal polský zpěvák Czesław Niemen. Už ve třetím díle Undergroundu ho zmínil Jaroslav Hach - hit Jednego serca na koncertech perfektně napodoboval Karel Mráček z kapely Explorer 70. Jméno polského muzikanta jsem nalezl i v dopise Jaromíra Petržílka - ten i díky perfektně nastudovanému životopisu Niemena chtěl v roce 1974 získat diskžokejské zkoušky. Zmíněný hit pochází z alba Enigmatic z roku 1970, ale Niemen jej hrál už v roce 1969. Nicméně v repertoáru kapel mohly být písně z některého z předešlých alb. Czesław Niemen stihl ještě v šedesátých letech vyprodukovat čtyři, z nichž za přelomové je považováno to z roku 1967 (Dziwny jest ten świat), plné naléhavých protestsongů.

Jednego serca tak mało, tak mało.

Jednego serca trzeba mi na ziemi

Jednego serca i rąk białych dwoje

co by mi oczy zasłoniły moje

bym zasnął słodko marząc o aniele

Jednego serca tak mało mi trzeba

jednak widzę że żądam za wiele...

Pokus o můj překlad:

Jedno srdce, tak málo, tak málo.

Mám jen jedno srdce.

Jedno srdce a ruce dvě bílé,

co by mi zakryly oči,

abych usnul a sladce snil o andělu.

Jedno srdce je mi tak málo,

ale vidím, že žádám příliš mnoho ...

Probírám seznam Milana Pislcajta tak, jak mi ho připravil, takže se nyní už vypravíme zpět na západ, kde především muzikanti brali inspiraci. Další v pořadí je skupina Deep Purple. Na konci šedesátých let českolipské kapely určitě hrály skladbu Hush, která se objevila na debutové desce „Párplů“ s názvem Shades of Deep Purple a jako singl uspěla v USA. Ve skutečnosti jde však o skladbu, kterou napsal Joe South pro Billyho Joe Royala v roce 1967 a tuzemští fanoušci ji znají též v podání Viktora Sodomy, který ji předvedl za doprovodu Apollobeatu na 2. čs. beatovém festivalu v Lucerně v prosinci 1968.

Na seznamu nechybí ani hit této britské kapely: Smoke on the Water, který však vznikl rovněž až v sedmdesátých letech (1972). Text písně vychází ze skutečné události, která se stala v roce 1971 (požár během koncertu skupiny Franka Zappy ve švýcarském městě Montreux). Album Machine Head patří do Svaté trojice britského hardrocku a odhaduje se, že skladby z tohoto alba hrály na světě stovky či spíše tisíce kapel.

Zatímco Deep Purple teprve začínali, kapela s předlouhým názvem Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich pomalu končila. Těsně před okupací Rudou armádou měla Českou Lípou znít jejich skladba s názvem Hold Tight! Když si ji pustíte na you tube, zjistíte, že si tito hoši dělali z bigbítu už tehdy tak trošku srandu. Píseň s dupavým rytmem pochází z roku 1966 a jejím autorem (stejně jako všech singlových hitů této skupiny – např. Bend It, Okay!, Zabadak nebo The Legend of Xanadu) byla autorská dvojice Howard-Blaikley. Píseň možná znáte i z Tarantinových filmů - použil ji například v Autu zabijákovi.

V šedesátých letech zde skutečně mohly zaznít dva hity skupiny Steppenwolf - Sookie Sookie a Born To Be Wild. O druhém se vyprávěly zkazky, že vznikl jako reakce na invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa, píseň byla ale na singlovém trhu už v červnu 1968. Poprvé v rockovém textu zaznělo spojení slov heavy metal.

I like smoke and lightning

Heavy metal thunder

Racin' with the wind

And the feelin' that I'm under

Yeah darlin' go make it happen

Take the world in a love embrace

Fire all of your guns at once

And explode into space

Pokus o můj překlad:

Mám rád kouř a blesky

Hřmění těžkého kovu

Závodím s větrem

A cítím, že nejsem dospělý

Och, miláčku dovol, ať se to stane

Vezmi svět do milujícího objetí

Vystřel najednou ze všech svých zbraní

A exploduj až ve vesmíru

Na konci šedesátých let také vznikly dva podobné hity londýnské kapely The Equals v čele s guayanským zpěvákem Eddym Grantem: Softly Softly a Baby Come Back. Obzvlášť ten druhý znáte určitě z popůlnočních částí i těch poměrně usedlých plesů.

Ve výčtu Milana Pislcajta nechybí ani největší rock’n’rollový hit historie (podle americké televizní stanice Video Hits One): Satisfaction od The Rolling Stones. Poprvé se začal hrát v roce 1965 a je tedy hodně pravděpodobné, že ho vypouštěla přes hranice i stanice Luxembourg, z níž českolipští muzikanti většinou čerpali.

Z podobného soudku jsou i The Troggs. Ti vznikli v roce 1964. A na seznamu mají tři skladby. Wild Thing je úvodní písní stejnojmenného alba z roku 1966. Na stejné desce je rovněž With A Girl Like You. Skladbu I Can't Control Myself jsem našel na druhé straně čtvrtého alba nesoucího název Love Is All Around (1968). Všechny uvedené skladby jsou tři hitové singly z roku 1966 (Wild Thing v UK #2, v USA #1, With a Girl Like You v UK #1, I Can’t Control Myself v UK #2).

Snad nebylo muzikanta, který by aspoň nevzpomenul na skupinu The Spencer Davis Group. Hrála původně jen čtyři roky, ale později ji její zakladatel oživil a objíždí s ní svět doposud. Při mých rozhovorech padla jména těchto písní, které skupina měla ve svém repertoáru: Searchin’ (R&B standard skupiny The Coasters, který okouzlil spoustu interpretů, Beatles nevyjímaje), Midnight Train, Sittin’ and Thinkin’, It Hurts Me So (v podání SDG na B-stranách jejích singlů 1964-1965), Keep On Running (opět coververze a SDG se s ní v lednu 1966 dostali v UK na #1), When I Come Home a When a Man Loves a Woman (verze tehdejšího celosvětového hitu Percyho Sledge z alba Autumn ’66), Gimme Some Lovin’ (na začátku roku 1967se v UK vyšplhala na #2).

 

 

Nahoru

Komentáře

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Hezký,hezký,ale o scéně na českolipsku jsem se toho moc nedozvěděl.Ten dnešní přehled,to jsou všechno notoricky známé věci,ale chápu,že je zapotřebí poučit i ty mladší.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Opravdu to tak bylo trochu myšlený. Dva roky píšeme o kapelách, koho napodobovaly, co hrály, ale ti pod 40 si často nedokázali nic představit. Proto jsme tento díl vložili. Já si ho teda docela užil. Představoval jsem si třikrát týdně narvaný Luxor kvůli této muzice ...

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Uvažuje se o knižní podobě?

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Píše dost lidí, že by to chtělo mít v nějaké ucelené podobě, ale já si to zatím neumím představit. Musela by se zvolit nějaká jiná forma než je obvyklá, chybí materiály. Nedochovaly se nahrávky, vše je založeno většinou na osobních výpovědích, muzikanti hodně fluktuovali, pletou se roky, složení kapel. Pro mě je to spíše příběh a jednotliví lidé jsou jako kapitoly. Možná by bylo dobré, kdyby šel někdo po mně a začal to trochu uhrabovat, obešel ty lidi znovu s tím, co už vylezlo na povrch.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Rok sem,rok tam,na tom nesejde.Kdo tomu rozumí,ten to pochopí,ostatní si vzpomenou na třicetiletou válku a pochopí taky.Pokud se nedochovaly nahrávky,nedá se svítit,stačilo by je trochu ozřejmit.Věřím v úspěch.Nějaký nadšenec typu Vojty Náprstka by se hodil.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Zajímavý seriál,teď jsem si ho projel.Možná by to chtělo vyzpovídat soudružku Flanderkovou z OKS,která tenkrát muzikantům neomylně vládla.Díky za kamaráda Honzu Suchého.Ten byl asi nejgeniálnější muzikant.Osobně jsem zažil,jak poprvé zaslechl skladbu Self Control.Vytáhl notový sešit pro ZŠ a během půl hodiny to rozepsal pro celou kapelu.Jen tak z koule,jak si to zapamatoval.Bohužel jinak byl dost neupotřebitelnej a asi je.Mám na něj spoustu neuvěřitelných vzpomínek.Jinak Niemena jsem viděl v Ústí stejně jako Omegu a Lokomotiv GT.Omega se dost hrála -její hit Gyöngyhajú lány /Dívka s perlami ve vlasech/.Taky Blues zdobil každého řádného solo kytaristu.Stejně tak Santana Oye como va.Pokud byl dobrý zpěvák hráli se Black Sabath-Sabbath Bloody Sabbath považuji asi za nejlepší.Nazareth-Lowe Hurts, Gipsy a Lady in Black od Uriah Heep.To byly hity začátku 70let

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

No vidíš,Růženíne,tady by jsme se i shodli až na na ty Nazarety(Love hurts).tuhle skladbu nesnáším,zrovna tak jako od Status Quo In The Army Now,což bude asi tím,že jsem byl (a jsem) zaměřen na britskou bluesovou scénu a americké černé bluesmany.Nesmíme ovšem zapomenout na poláky.Tam byla taky spousta skvělých kapel - Kasa Chorych,Breakout s Tadeuszem Nalepou,Martyna Jakubowicz,atd.To ani nemluvím o maďarech - prvotní Hungaria nebo Hobo Blues Band a což teprve rumuni - Sfinx či Phoenix nebo Progresiv TM.V NDR Engerlig.Kdo chtěl,tak si to své našel.Nezávisle na režimu.To jenom dnes máme všechno pod rypákem,ale jsou to sraczky.to nikdo mapovat nebude.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

A já si třeba myslím, že v Lípě teď vzniká lepší muzika než vznikala v šedesátých letech. Tenkrát sice každý víkend praskalo ve šveh několik klubů, ale nevznikalo moc ryze autorských věcí. Lepší byla atmosféra, to ano. Dnes sice vznikne dost zajímavých věcí, ale nikdo se to nedozví, páč v rádiích hrají většinou jen léty ověřené hity (nechtěl jsem použít znovu ten výraz co minule v deníku) a v klubech se někdy sejde deset, dvacet lidí. A do toho samozřejmě ta televize, internet, které brání lidem zvednout zadek a jít se trochu bavit.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

NDR vládla skupina Pudhys.Byl jsem na nich v Hradci Králové a před pár lety ve Vltavínově Fürstenbergu,kde hráli při výročí prvního svého koncertu,který tam měli.Tohle byl taky hit
http://www.youtube.com/watch?v=SQ9DITNqm6Q&NR=1.
Milovník německé hudby nejsem,ale takovou atmosferu jsem nezažil
Jinak rozdíl mezi muzikantem a milovníkem hudby je ten,že muzikant musí hrát to,co chce obecenstvo.Taková perlička.S požadavkem na zahrání In The Army Now,chodili posluchači s prosbou...zahrajte nám Jaminu....
A můj nejotřesnější zážitek z posledních let- koncert Deep Purple.Ne pro muziku,ale jak jsi starý...
Ač nemáš rád balady ..co tohle?
http://www.youtube.com/watch?v=sP5nAeh1ih4

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Cukernatej nééé.Znám lepší balady,například od Lynyrd Skynyrd Sweet Home Alabama nebo Free Bird.
Bárto,o tom to je,bavit se.Nezávazně,zbytečně,bavit se až k smrti.tihle pak vyžadují Jaminu.

Nahoru

Re: Co se (možná) v Lípě hrálo? - Českolipský underground 32

Ale jinak to chápu,jenom jsem se nechal trochu unést.

Nahoru