(Využívám nemoci, abych dohnal rest, který ve vydávání Undergroundu v i-novinách máme. Text je doplněn řadou videí a oproti Magazínu Lípa je doplněn o připomínky čtenářů, zejména Václava Kozuka.) V minulém díle věnovaném Milanovi Pislcajtovi jsem zmínil, že mi přinesl seznam nahrávek, které podle něho hrály kapely na konci šedesátých let.
Prozatím jsme se společně věnovali skupině Creedence Clearwater Revival. V dnešním díle jsem prozkoumal některé další interprety ze seznamu. Bohužel jsem jich pár musel vyřadit, protože kapely nebo jejich slavné skladby vznikly až po nástupu normalizace v sedmdesátých letech. Ale i tak nám určitě počin Milana Pislcajta pomůže lépe si představit atmosféru Luxoru a dalších klubů v České Lípě a jejím okolí.
Už mnoho muzikantů zmínilo, že nutností k získání tzv. přehrávek bylo zařazování písní zejména domácí produkce, případně z produkce autorů ostatních socialistických států. Poměrně oblíbeným se tak stal polský zpěvák Czesław Niemen. Už ve třetím díle Undergroundu ho zmínil Jaroslav Hach - hit Jednego serca na koncertech perfektně napodoboval Karel Mráček z kapely Explorer 70. Jméno polského muzikanta jsem nalezl i v dopise Jaromíra Petržílka - ten i díky perfektně nastudovanému životopisu Niemena chtěl v roce 1974 získat diskžokejské zkoušky. Zmíněný hit pochází z alba Enigmatic z roku 1970, ale Niemen jej hrál už v roce 1969. Nicméně v repertoáru kapel mohly být písně z některého z předešlých alb. Czesław Niemen stihl ještě v šedesátých letech vyprodukovat čtyři, z nichž za přelomové je považováno to z roku 1967 (Dziwny jest ten świat), plné naléhavých protestsongů.
Jednego serca tak mało, tak mało.
Jednego serca trzeba mi na ziemi
Jednego serca i rąk białych dwoje
co by mi oczy zasłoniły moje
bym zasnął słodko marząc o aniele
Jednego serca tak mało mi trzeba
jednak widzę że żądam za wiele...
Pokus o můj překlad:
Jedno srdce, tak málo, tak málo.
Mám jen jedno srdce.
Jedno srdce a ruce dvě bílé,
co by mi zakryly oči,
abych usnul a sladce snil o andělu.
Jedno srdce je mi tak málo,
ale vidím, že žádám příliš mnoho ...
Probírám seznam Milana Pislcajta tak, jak mi ho připravil, takže se nyní už vypravíme zpět na západ, kde především muzikanti brali inspiraci. Další v pořadí je skupina Deep Purple. Na konci šedesátých let českolipské kapely určitě hrály skladbu Hush, která se objevila na debutové desce „Párplů“ s názvem Shades of Deep Purple a jako singl uspěla v USA. Ve skutečnosti jde však o skladbu, kterou napsal Joe South pro Billyho Joe Royala v roce 1967 a tuzemští fanoušci ji znají též v podání Viktora Sodomy, který ji předvedl za doprovodu Apollobeatu na 2. čs. beatovém festivalu v Lucerně v prosinci 1968.
Na seznamu nechybí ani hit této britské kapely: Smoke on the Water, který však vznikl rovněž až v sedmdesátých letech (1972). Text písně vychází ze skutečné události, která se stala v roce 1971 (požár během koncertu skupiny Franka Zappy ve švýcarském městě Montreux). Album Machine Head patří do Svaté trojice britského hardrocku a odhaduje se, že skladby z tohoto alba hrály na světě stovky či spíše tisíce kapel.
Zatímco Deep Purple teprve začínali, kapela s předlouhým názvem Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich pomalu končila. Těsně před okupací Rudou armádou měla Českou Lípou znít jejich skladba s názvem Hold Tight! Když si ji pustíte na you tube, zjistíte, že si tito hoši dělali z bigbítu už tehdy tak trošku srandu. Píseň s dupavým rytmem pochází z roku 1966 a jejím autorem (stejně jako všech singlových hitů této skupiny – např. Bend It, Okay!, Zabadak nebo The Legend of Xanadu) byla autorská dvojice Howard-Blaikley. Píseň možná znáte i z Tarantinových filmů - použil ji například v Autu zabijákovi.
V šedesátých letech zde skutečně mohly zaznít dva hity skupiny Steppenwolf - Sookie Sookie a Born To Be Wild. O druhém se vyprávěly zkazky, že vznikl jako reakce na invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa, píseň byla ale na singlovém trhu už v červnu 1968. Poprvé v rockovém textu zaznělo spojení slov heavy metal.
I like smoke and lightning
Heavy metal thunder
Racin' with the wind
And the feelin' that I'm under
Yeah darlin' go make it happen
Take the world in a love embrace
Fire all of your guns at once
And explode into space
Pokus o můj překlad:
Mám rád kouř a blesky
Hřmění těžkého kovu
Závodím s větrem
A cítím, že nejsem dospělý
Och, miláčku dovol, ať se to stane
Vezmi svět do milujícího objetí
Vystřel najednou ze všech svých zbraní
A exploduj až ve vesmíru
Na konci šedesátých let také vznikly dva podobné hity londýnské kapely The Equals v čele s guayanským zpěvákem Eddym Grantem: Softly Softly a Baby Come Back. Obzvlášť ten druhý znáte určitě z popůlnočních částí i těch poměrně usedlých plesů.
Ve výčtu Milana Pislcajta nechybí ani největší rock’n’rollový hit historie (podle americké televizní stanice Video Hits One): Satisfaction od The Rolling Stones. Poprvé se začal hrát v roce 1965 a je tedy hodně pravděpodobné, že ho vypouštěla přes hranice i stanice Luxembourg, z níž českolipští muzikanti většinou čerpali.
Z podobného soudku jsou i The Troggs. Ti vznikli v roce 1964. A na seznamu mají tři skladby. Wild Thing je úvodní písní stejnojmenného alba z roku 1966. Na stejné desce je rovněž With A Girl Like You. Skladbu I Can't Control Myself jsem našel na druhé straně čtvrtého alba nesoucího název Love Is All Around (1968). Všechny uvedené skladby jsou tři hitové singly z roku 1966 (Wild Thing v UK #2, v USA #1, With a Girl Like You v UK #1, I Can’t Control Myself v UK #2).
Snad nebylo muzikanta, který by aspoň nevzpomenul na skupinu The Spencer Davis Group. Hrála původně jen čtyři roky, ale později ji její zakladatel oživil a objíždí s ní svět doposud. Při mých rozhovorech padla jména těchto písní, které skupina měla ve svém repertoáru: Searchin’ (R&B standard skupiny The Coasters, který okouzlil spoustu interpretů, Beatles nevyjímaje), Midnight Train, Sittin’ and Thinkin’, It Hurts Me So (v podání SDG na B-stranách jejích singlů 1964-1965), Keep On Running (opět coververze a SDG se s ní v lednu 1966 dostali v UK na #1), When I Come Home a When a Man Loves a Woman (verze tehdejšího celosvětového hitu Percyho Sledge z alba Autumn ’66), Gimme Some Lovin’ (na začátku roku 1967se v UK vyšplhala na #2).